Ondernemer uit Greenport Aalsmeer aan het woord over: Blooming Traders

Iedere maand vertelt een ondernemer uit de Greenport Aalsmeer over een actueel onderwerp of project in de sierteeltsector. Wat betekent dit voor zijn of haar bedrijf? Dit keer spreken we Erik-Jaap Kroone over Blooming Traders, een project dat ondersteund wordt door Innovatiemotor Greenport Aalsmeer.

Blooming Traders: unieke bloemen voor het hoge segment
Topbloemisten willen elke week worden verrast door een nieuwe bloem met een bijzondere eigenschap. Door economische omstandigheden voelen kwekers zich vaak gedwongen om juist te kiezen voor een bloem of plant met een hoge productiesnelheid. Met steun van Innovatiemotor is Blooming Traders gestart, een ketenproject waarin een consortium van Aalsmeerse bedrijven - Hukra BV, Nijssen Junior, Barendsen, Royal van Zanten, Flora Tuin en Hans Visser Bloemen - samenwerkt om bloemisten regelmatig bijzondere nieuwe producten aan te kunnen bieden.

Erik-Jaap Kroone

Erik-Jaap Kroone is directeur/eigenaar van Nijssen Junior, een middelgrote bloemenexporteur die vooral op de Duitse markt voor snijbloemen actief is. De exporteur belevert met name het hogere segment. De bloemen worden in binnen- en buitenland ingekocht, op veilingen en rechtstreeks bij kwekers. Met deze kwekers onderhoudt het bedrijf dagelijks contact zodat de kwaliteit van de aangeboden bloemen wordt gewaarborgd. Nijssen Junior is partner in Blooming Traders.

Hoe ben je betrokken bij Blooming Traders?
Wij zijn benaderd door een andere exporteur, met een goed verhaal. Wil je je onderscheiden van de concurrentie, dan moet je iets aparts te bieden hebben: zowel aan de groothandel als aan de consument. Via Blooming Traders werken we samen met kwekers, veredelaars en handelaren om bloemisten een uniek en vers product aan te kunnen bieden.

Waarom is het belangrijk?
De veredeling in Nederland gaat wel door. Maar ook de Nederlandse kwekers moeten door kunnen gaan. Via dit project kunnen we kwekers zekerheid bieden wat betreft de afzet. Als een kweker een apart soort bloem heeft, kunnen wij deze via Blooming Traders nemen. En de kwekers weten ons inmiddels wel te vinden.

Wat kun je er zelf mee?
We beleveren het hogere segment en door steeds weer nieuwe producten aan te bieden, kunnen we ons onderscheiden van onze concurrenten.

Wat kunnen andere ermee?
Samenwerking is belangrijk, maar binnen de handel ziet men elkaar toch vaak als concurrent. En dat zijn wij binnen Blooming Traders niet, we helpen elkaar. We vissen ook nagenoeg niet in elkaars vijver, daardoor werkt het ook.

Wat is je wens voor de toekomst?
Ik hoop dat we als Blooming Traders nog verder gaan groeien. Misschien wordt het wel een marketingsinstrument waarmee we naar buiten kunnen treden: is het van Blooming Traders, dan weet je dat je het blind kunt nemen omdat het superkwaliteit is. Dat zou wel heel mooi zijn!

Voor meer informatie:
Projectleider Innovatiemotor Greenport Aalsmeer
Jan-Willem Donkers, jwdonkers@greenportaalsmeer.nl - T: 0317 480076 (mobiel)Banner IM